Elektrische Motorrijtuigen van de

Belgische spoorwegen

Reeks 00, type 50
Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1995.
1 Stel is bewaard.
 

Algemeen Motorstel 030

Stel 027 te Saint-Ghislain - 2010

Bouwjaar
Type
Nummering origineel
Nummering na 1953
Nummering na 1970
Effectief bij levering
1950
MR 50
22 - 46
228.010 - 228.034
010 - 034
25
As indeling, kast
Totale lengte
Totale lengte 1 deel
Breedte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-koppeling
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto
Wieldiameter
Eénuurvermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling
Tarra per reiziger
Minimum Boogstraal
Massa
A1-1A + A1-1A, Tweeledig
44402mm
ABx : 21962mm; BDx : 21710mm
2955mm
ABx : 15112mm; BDx : 14860mm
2550mm
3400mm
3930mm
4635mm gestreken
1010mm
totaal : 735kW; Specifiek : 6,61kW/ton
130km/h
op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 57cm/sec²
306kg
125m
ledig : 93ton; beladen : 117ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers La Brugeoise - Nicaise et Delcuve
Type MR50 - Bij levering
Aantal plaatsen
B
C
Staanplaatsen
CB
-
-
-
PWC
-
-
-
Totaal    
Type MR50 - Na herklassering in 19xx
Aantal plaatsen
Zitplaatsen
Staanplaatsen
1e klasse
32
25
2e klasse
138
75 (105)

Totaal 57 213 (243)
Remming
- Rechtstreekse rem met kraan W.
- Autovariabele rem met centrifugaal regelaar.
Remming door middel van:
- Remblokken op de wielbanden
Koppeling
- Schroefkoppeling tussen de rijtuigen
- Halfautomatische Henricotkoppeling op de fronten
Acclimatisatie
- Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren
- Schuiframen
Elektrisch Gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwers
Stroomafnemers / Aantal
Tractiesturing
ACEC Charleroi - SEM Gent
ACEC / 2
Nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren, systeem JH
Tractiemotoren
Type
Aantal
Eénuurvermogen
Doorlopend vermogen
Ophanging
Aslagers van de motor
Overbrenging
Tandwielverhouding
zelfventilerend
4
185kW
155kW
neusophanging
Met gladde kussenblokken en smeerkussens.
Met vaste tandwielen, éénzijdig
2,54 (61/24)
Hulptoestellen
Motor-compressor - Groep
Type motor
Type compressor
Cilinders
Trappen
Afvoerdruk
Debiet
3kVDC
ACEC
2 met enkel effect
2
7bar
540l/min
Ladingsgenerator batterij
Spanning
Stroom
72/105V
55A
Batterijen
Type
Aantal
Vermogen
Cadmium-Nikkel
60 elementen
120Ah
Opmerkingen
- Op 15 augustus 1974 ontspoorden de 012 en 021 nabij de brug bij Luttre-Pont-à-Celles. Beide stellen werden geschrapt, het BD-rijtuig van de 012 werd gebruikt bij herstel van de beschadigde 028,
waarvan de BD gesloopt werd.
Bizar genoeg was het juist deze 028 die het volgende slachtoffer werd, na op 18 maart 1983 in het station van Charleroi Sud uitgebrand te zijn. Begin jaren negentig begon de afvoer van deze stellen.
In april 1995 werden de laatste stellen afgevoerd.

Bewaarde stellen tot op heden:
- TSP : Stel 27 wordt bewaard maar staat te koop...